Feiten en cijfers

nettoresultaat

Profiel

Over ons

Eindhoven Airport is de tweede luchthaven van Nederland. Het is bovenal een luchthaven voor de regio: we zijn onlosmakelijk onderdeel van Brainport Eindhoven. Deze economisch sterk ontwikkelde regio in Zuidoost-Nederland, die net als Schiphol en de Rotterdamse haven officieel is aangewezen als mainport, huisvest onder meer een innovatieve technologie-industrie van wereldklasse. Mede dankzij onze luchthaven zijn bedrijven en burgers in de regio verbonden met de economische en toeristische centra in Europa en de rest van de wereld.

Onze luchthaven is niet alleen cruciaal voor de connectiviteit van de regio maar ook voor die van heel Nederland. Mede dankzij Eindhoven Airport groeit de luchthavencapaciteit voor het hele land. Eindhoven Airport richt zich met name op het Europese point-to-point verkeer. Schiphol kan zich meer en meer richten op intercontinentaal vliegverkeer. Gezamenlijk kunnen we blijven voldoen aan de groeiende vraag naar vliegverkeer.

Het totale verzorgingsgebied, de zogeheten 'catchment area', van onze luchthaven bestaat uit een populatie van bijna veertig miljoen mensen, die binnen een tijdsduur van twee uur naar de luchthaven kunnen rijden. Dit beslaat ook een groot gedeelte van Vlaanderen en een deel van Nordrhein-Westfalen in Duitsland.

Klantgericht

We streven ernaar reizigers een steeds breder aanbod van bestemmingen en frequenties te bieden met een veelheid aan luchtvaartmaatschappijen. Onze klantbelofte is 'Always Easy': het gemak voor de reiziger staat voorop. Als compacte luchthaven willen we ons onderscheiden met soepele processen voor de vertrekkende en aankomende reizigers. En dat in een aantrekkelijke omgeving met een divers aanbod aan winkels, horeca en andere diensten.

Vliegbasis als partner

Eindhoven Airport bevindt zich op het civiele gedeelte van de militaire luchthaven Eindhoven en is verantwoordelijk voor de exploitatie van het commerciële burgerluchtverkeer. Vliegbasis Eindhoven verzorgt het militaire luchtverkeer op de militaire luchthaven Eindhoven. Er is sprake van een goed functionerende publiek-private samenwerking: samen hebben we langetermijnafspraken gemaakt over het gebruik van de faciliteiten.

Aandeelhouders

Eindhoven Airport N.V. is een zelfstandige luchthaven waarvan de aandelen in handen zijn van: Schiphol (51 procent), de gemeente Eindhoven (24,5 procent) en de provincie Noord-Brabant (24,5 procent). Eindhoven Airport N.V. houdt 100 procent van de aandelen in Eindhoven Airport Hotel B.V.

Businessmodel

Op Eindhoven Airport kunnen reizigers op een betrouwbare, efficiënte en soepele wijze vertrekken en aankomen. We verlenen diensten aan zowel reizigers als luchtvaartmaatschappijen.

Efficiëntie en gemak, vervat in onze klantbelofte ‘Always Easy’, vormen de basis van onze diensten en operationele processen. Veiligheid voor iedereen op de luchthaven, aan lucht- en landzijde, is het fundament hieronder.

Het streven naar excellente bedrijfsvoering komt tot uiting in alles wat de reiziger ervaart tijdens de 'customer journey': van oriëntatie op de reis tot aankomst op de luchthaven na de reis. Dankzij innovaties in het operationele proces ervaren reizigers steeds meer gemak en snelheid. We streven naar snelle en soepele afhandeling voor de reiziger en korte omkeertijden van vliegtuigen, waardoor zowel reizigers als luchtvaartmaatschappijen voor Eindhoven Airport blijven kiezen.

De havengelden die de luchtvaartmaatschappijen betalen om gebruik te maken van de diensten van Eindhoven Airport, vormen het grootste deel van onze omzet (61 procent in 2017). Door vergroting van de omzet uit non-aviation activiteiten, zoals inkomsten uit retail, eet- en drinkgelegenheden en het Tulip Inn-hotel, verstevigen we onze bedrijfseconomische basis en ons bedrijfsmodel. Ook parkeergelden rekenen we hiertoe. Deze vormen een belangrijke bron van inkomsten: in 2017 bedroegen ze ongeveer 20 procent van de totale omzet. Een rijk en gevarieerd aanbod aan horeca- en winkelvoorzieningen, een aantrekkelijke prijs-kwaliteitverhouding voor het parkeren en een goede bereikbaarheid dragen bij aan een hogere klanttevredenheid.

Samenwerking met partnerbedrijven

Eindhoven Airport werkt met een compact team (50,2 fte's in 2017, exclusief hotel). Als we ook de luchthavenactiviteiten van onze partners meetellen, zijn er in totaal ongeveer 1.500 arbeidsplaatsen.

We gaan uit van een regiemodel: we werken samen met een scala aan partnerbedrijven, zowel bij aviation als non-aviation. Zij bieden ons specifieke kennis, expertise en flexibele inzet. Zo werken we met Viggo Eindhoven Airport bij de passagiers- en bagageafhandeling en met G4S bij de securitydiensten. De vliegtuigbrandstof komt van Shell en Total, en CSU levert schoonmaakdiensten. B&S, Lagardère, Belvedair, Aviflora en NS verzorgen het horeca- en retailaanbod op de luchthaven. We werken samen met Vliegbasis Eindhoven waar het gaat om baanonderhoud, luchtverkeersleiding en luchthavendiensten (brandweer, meteorologische dienst en flora- en faunabeheer). Met onze partners ontwikkelen we innovatieve concepten, waar mogelijk kopen we gezamenlijk in.